fredag 23 oktober 2009

Historiskt: Pop-konsten

Popkonst:

En konströrelse som uppkom i mitten av 50 talet. Man utgick från den populära masskulturen i städerna på ett sett som alla kunde förstå och utgick från alla massproducerade konsumtionsvaror som fanns i samhället. Konstfenomenet fick sitt största uppsving i USA under 60-talet och kom som en reaktion på den abstrakta expressionismen.

Popkonsten är en fantastisk period med färger, mönster och en lek med samhällets konsumtionshets. Det är min favorit tid, det är glatt och vackert så man skulle vilja ha ett helt rum i popkonstens anda!


Roy Lichtenstien, Tom Wesselman, David Hockney, Andy Warhol

1 kommentar:

  1. jag tycker att popkonsten är en fantastisk konst som jag vill dela med mej!!!

    Jag vill gärna delta i den här hemsidan:)


    JAG ÄLSKAR DEN SOM GJORT DEN HÄR HEMSIDAN !!


    Love /en älskande beundrare...

    SvaraRadera